انواع ناودانی و کاربردهای آن را بیشتر بشناسیم؟

انواع ناودانی

انواع ناودانی و کاربردهای آن را بیشتر بشناسیم؟

[:fa]

انواع ناودانی و کاربردهای آن را بیشتر بشناسیم؟ ناودانی یک محصول فلزی بسیار پر کاربرد می باشد .دارای انواع مختلفی می باشد.  هر کدام از این انواع در زمینه‌ های مختلف به کار می‌رود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع این محصول فلزی و همچنین کاربرد های آنها بپردازیم و اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات کاملی به دست آورید می‌توانید انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سرتیترهای مقاله
انواع ناودانی
کاربردهای ناودانی

انواع ناودانی

همانطور که گفتیم این محصول فلزی دارای انواع مختلفی می باشد که این انواع شامل نوع ساده، نوع مشبک، نوع سبک و همچنین نوع سنگین آن می باشد که در ادامه به بررسی هر کدام از این ناودانی ها می پردازیم :

  • یکی از پر کاربرد ترین و رایج ترین انواع این محصول نوع ساده آن می ‌باشد. این نوع از متریال های مختلف تولید می گردد. ارتفاع این محصول بین ۳۰ تا ۴۰۰ میلی متر می باشد. ورقه هایی که در ساخت آن به کار می‌روند معمولاً در سایز ‌هایی بین ۸ تا ۱۸ میلیمتر دارند.
  • یکی دیگر از انواع این محصول نوع سبک آن می باشد. همانطور که از نام آن پیداست این نوع محصول دارای وزن بسیار کمی بوده و همچنین انعطاف پذیری زیادی دارد این محصول هم از انواع ورقه ها می تواند ساخته شود.
  • یکی از انواع ناودانی ها نوع سنگین آن می ‌باشد. همانطور که از نام آن پیداست دارای وزن و ابعاد بسیار زیادی می باشد. این محصول بیشتر از فولاد های شش کربنه ساخته می ‌شود .این موضوع باعث شده است که ضخامت آن زیاد بوده و همچنین در برابر ضربه مقاومت بیشتری داشته باشد.
  • نوع دیگر از این محصول نوع مشبک آن می باشد. این محصول نیز کاربرد بسیار زیادی دارد و در زمینه ‌های بسیار مختلفی به کار می‌رود. این نوع محصول بیشتر از ورقه های فولادی ساخته می شود اما باید این نکته را بگویم که علاوه بر ورق های فولادی از ورقه‌های مانند آلومینیوم یا استیل نیز ساخته می شود.

 

مقاله های مرتبط :

ناودانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انواع استاندارد ناودانی:

ناودانی ها از نظر کاربرد آن یا به شکل U یا به شکل C ساخته می شوند و دو استاندارد معروف دارند.UPE و UPN

۱-استاندارد  UPE:

این استاندارد بال های موازی دارد و برای ناودانی ها یی به شکل C اختصاص دارد.

۲-استاندارد  UPN:

این استاندارد به شکل موازی دارد و برای ناودانی هایی به شکل U در نظر گرفته شده است.

در کشور عزیز ما ایران از این دو استاندارد استفاده می شود اما این بدین منظور نیست که ما فقط این استاندارد ها را داریم  در ادامه دو استاندارد دیگر نیز معرفی می کنیم که در برابر خوردگی مقاوم هستند:

۱- NFA 45-255 استاندارد فرانسه

۲-DIN EN ISO 12944-3

روش های تولید ناودانی چگونه است؟

ناودانی به دو روش تولید می شود که در ادامه هر کدام را برای شما به شکل کامل توضیح می دهیم.

۱-روش پرسی:در این روش از ورقه فولادی استفاده و شکل نهایی آن با دستگاهی به نام رول فرمینگ تعیین می شود.

۲-روش فابریک:در این روش  همان ابتدا محصول خارجی ناودانی به شکل مستقیم است که به دو حالت ناودانی نورد سرد و ناودانی نورد گرم می باشد.

کاربرد انواع ناودانی

در ابتدای مقاله انواع ناودانی و کاربرد های آن انواع ناودانی را توضیح دادیم در ادامه این مقاله کاربرد هریک را توضیح می دهیم. انواع این محصول دارای کاربردهای بسیار زیادی می باشند به عنوان مثال نوع مشبک آن در زمینه دکوراسیون  و همچنین تا حد کمی در زمینه ساخت ساختمان های که از جنس فولاد می باشند استفاده می شود. یکی دیگر از انواع این محصول نوع سنگین آن می باشد که با توجه به وزن و حجم آن ابزار بسیار عالی برای مهندسان و همچنین طراحان ساختمان می باشد.

کاربرد ناودانی چیست؟این محصول چون انواع مختلفی دارد در صنایع مختلف کاربرد های وسیع و گسترده ای دارد.برای اینکه ناودانی مناسبی را انتخاب کنید باید کاربرد انواع این مقطع بدانید تا انتخاب درستی داشته باشید.

مقاله مرتبط:

ناودانی ها به دو دسته تقسیم می شوند:

۱-مشبک

۲-ساده

اگر بخواهیم ناودانی ها را از نظر شکل تقسیم بندی کنیم :

  • UPN: این ناودانی دارای بال های صاف و موازی می باشد.
  • UPE: بال های این نودانی مخروطی شکل می باشد.

مهمترین کاربرد ناودانی در صنعت ساختمان سازی می باشد.از ناودانی ها بیشتر به عنوان پایه و یا قاب استفاده می شود.کاربرد دیگر ناودانی در نمای ساختمان می باشد.

کاربردهای ناودانی:

  • ساخت نمای ساختمان
  • ساخت چهارچوب‌ها
  • بناهای معماری
  • ساخت تشکیلات دریایی
  • ساخت خرپا
  • استفاده از ناودانی به عنوان تیر یا ستون
  • در ساخت ماشین آلات

جدول وزنی ناودانی

ناودان در ساختمان سازی و صنعت کاربرد دارد و از نظر تولید به دو روش فابریک و پرسی دسته بندی می شود.اگر بخواهیم برای ناودانی را برای شما تعریف کنیم می توان گفت ناودانی نوعی پروفیل می باشد که یک جان افقی و دوبال عمودی به شکل U انگلیسی سطح مقطع آن  و در زاویه های داخلی مقاطع، انحنای گردی دارد.

مشخصات ابعادی ناودانی های سنگین
سایز ناودانی (mm) وزن هر متر شاخه (Kg/m) ارتفاع ناودانی (h) عرض بال (b) وزن شاخه ۶ متری (Kg/m) وزن شاخه ۱۲ متری (Kg/m)
۸۰ ۸/۶۵ ۸۰ ۴۵ ۵۱/۹ ۱۰۳/۸
۱۰۰ ۱۰/۶ ۱۰۰ ۵۰ ۶۳/۶ ۱۲۷/۲
۱۲۰ ۱۳/۴ ۱۲۰ ۵۵ ۸۰/۴ ۱۶۰/۸
۱۴۰ ۱۶/۰ ۱۴۰ ۶۰ ۹۶/۰ ۱۹۲/۰
۱۶۰ ۱۸/۶ ۱۶۰ ۶۵ ۱۱۱/۶ ۲۲۳/۲

 

مشخصات ابعادی ناودانی های سبک
سایز ناودانی (mm) وزن هر متر شاخه (Kg/m) ارتفاع ناودانی (h) عرض بال (b) وزن شاخه ۶ متری (Kg/m) وزن شاخه ۱۲ متری (Kg/m)
۸۰ ۷/۰۵ ۸۰ ۴۰ ۴۲/۳ ۸۴/۶
۱۰۰ ۸/۵۹ ۱۰۰ ۴۶ ۵۱/۵۴ ۱۰۳/۰۸
۱۲۰ ۱۰/۴۰ ۱۲۰ ۵۲ ۶۲/۴ ۱۲۴/۸
۱۴۰ ۱۲/۳۰ ۱۴۰ ۵۸ ۷۳/۸ ۱۴۷/۶
۱۶۰ ۱۴/۲۰ ۱۶۰ ۶۴ ۸۵/۲ ۱۷۰/۴

کارخانه های تولید کننده ناودانی:

کارخانه هایی در کشور هستند که این قطعه را تولید می کنند که در ادامه بعضی از آن ها را نام می بریم.

  • کارخانه فولاد تبریز
  • کارخانه آریان
  • کارخانه فولاد تهران
  • کارخانه فولاد توس
  • مجتمع فولاد البرز غرب
  • صنایع فولاد کوهپایه

فولاد صنعت زمانی یکی از بزرگترین تولیید کننده های توری مش در ایران می باشد.در سایت فولاد صنعت زمانی ما به صورت روزانه قیمت توری حصاری،قیمت توری مرغی،قیمت توری مش،قیمت نبشی، قیمت ناودانی،قیمت مفتول آرماتوربندی،قیمت پروفیل،قیمت میلگرد،قیمت تیرآهن،قیمت سپری،مفتول رابیتس،قیمت انواع لوله را قرار می دهیم.شما می توانید برای خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 [:]